Planerne om én fast
forbindelse over Isefjorden ved Munkholm blev allerede
diskuteret i midten af det 19. århundrede, men først i
slutningen af 1920èrne kom der reelle projekter på bordet. De
første planer gik i retningen af en dæmning, men efterhånden som
samtiden blev mere bevidst om vandgennemstrømningens betydning
for lokalmiljøet, blev planerne ændret til en bro.
I 1937 blev et broprojekt
så vedtaget, og et entreprenørfirma gik i gang med byggeriet,
den bløde undergrund i Isefjorden skulle dog hurtig vise sig at
volde uventede problemer, og firmaet måtte til sidst opgive at
fuldfører opgaven. Herefter gik byggeriet i stå på grund af
materialemangel i forbindelse med udbruddet af 2. Verdenskrig.
Efter besættelsen blev
den erfarne broingeniør Anker Engelund sat til at udarbejde et
nyt broprojekt. I 1951 gik brobyggeriet påny i gang, og allerede
året efter stod Munkholmbroen færdig.
Foruden broen, så
består Munkholm-forbindelsen af en 140 meter lang dæmning på
Munkholm-siden og en 35 meter lang dæmning på Langtved-siden.
|